Lectia de muzica clasica

Lectia 1: Muzica clasica - o chestiune de "gust" sau o cerinta obligatorie pentru orice muzician? 

Asa cum in industria automobilelor, toata discutia pleaca de la paradigma "motorului ca baza de plecare",  tot asa si in lumea muzicii, obarsia tuturor realizarilor notorii in acest domeniu este strans legata de radacina numita "muzica clasica". Bach, Beethoven sau Mendelssohn nu au scris vodeviluri efemere sau cantonete si manele pentru tarabele de la obor. Nelasandu-se influentati de moda vremii, cu muzica ei de nimic (fiecare epoca a avut de facto -"manelistii" ei), asa au influentat ei intru totul gandirea marilor muzicieni care au urmat (Brahms, Tchaikovsky, Wagner, Verdi, Chopin, etc), care si acestia, la randul lor, au influentat toti marii compozitori contemporani, fie din lumea muzicii corale, fie simfonice, ori a filmului (de exemplu, parti din coloana sonora a filmului animat "The Lion King" sunt inspirate clar din Requiemul in Re minor a lui W A Mozart), ori a grupurilor celebre din muzica usoara, jazz, etc., (vezi cazul formatiei ABBA de ex.).

Pe masura ce interesul pentru muzica clasica scade treptat in anii pe care ii traim, notiunea de "muzica adevarata" este si ea pe cale de disparitie. In istoria muzicii universale exista mai multe perioade caracteristice: muzica antica, epoca palestriniana, baroca, preclasica, clasica, romantica, post romantica, moderna si ... postmoderna. Pe ultima dintre aceste perioade unii istorici refuza sa o mai numeasca "epoca postmoderna" preferand mai degraba termenul de "epoca..postmortema a muzicii"...

Muzica clasica ramane piatra de temelie in orice era istorica; "viziunea" ei - trebuie insa exprimata auditoriului cu grija, ca un ansamblu de trairi interioare si emotii.

Despre aceasta concluzie importanta ne vorbeste in cele de mai jos un mare muzician (dirijor al Filarmonicii din Boston) pe nume Benjamin Zander, care ne invita intr-un mod foarte original, hazliu chiar, la regandirea gusturilor noastre in domeniul muzical, sustinand cu elocventa tema: "muzica clasica poate fi inteleasa de toti oamenii sau numai de cei initiati?" Oricare din d-voastra veti putea afla imediat raspunsul dupa pledoaria sa. Filmul are si subtitrare in mai multe limbi printre care si cea romana. Merita vazut. (Bifati in bara de jos pentru traducere in limba romana).

 

A leading interpreter of Mahler and Beethoven, Benjamin Zander is known for his charisma and unyielding energy -- and for his brilliant pre-concert talks. Full bio and more links

 

Lectia 2: Invata sa asculti (muzica). Abia ulterior vei putea sa ii ajuti pe altii sa asculte (muzica).

Am auzit pe multi tineri si tinere spunand cu degajare, ca despre un lucru extrem de simplu: "as vrea sa cant la tobe". Tuturor li se pare ca bataia ritmica cu niste bete, palme sau pedale intr-o toba sau timpan este o floare la ureche, trebuie sa ai doar simtul ritmului. Multora, muzica li se pare o bagatela care se invata in cateva ore, dupa care este posibila si emiterea vreunui CD chiar...

Percutionista scotiana Evelyn Glennie ne arata totusi altceva. Evelyn si-a pierdut capacitatea de a auzi aproape complet la vartsa de 12 ani. Totusi ea ne invata in aceasta prezentare ca pentru a face muzica adevarata trebuie sa inveti mai intai sa asculti! Sa asculti vibratia muzicii, vibratia instrumentului, vibratia inimii tale dar si a ascultatorului deopotriva...Sa inveti oamenii sa asculte...incepand sa inveti tu insuti sa asculti...

 

Evelyn Glennie este considerata (pe plan mondial) un adevarat fenomen in materie de interpretare. (Acest videoclip are si traducere in limba romana; selectati in taskbar)

Scottish percussionist and composer Evelyn Glennie lost nearly all of her hearing by age 12. Rather than isolating her, it has given her a unique connection to her music. Full bio and more links